https://legeaz.net/dictionar-juridic/institutie-publica
instituţie publică, definiție: instituţie cu personalitate juridică, a administraţiei publice centrale, locale sau europene, care gestionează resurse financiare publice.
„Dreptul tău de a ști!” Campanie de informare inițiată de MCPDC
http://dialogsocial.gov.ro/2016/08/echipa-mcpdc-lanseaza-campania-dreptul-tau-de-a-sti/
Prezentăm astfel într-o formă interactivă cum puteţi să valorificaţi aceste drepturi și venim în sprijinul dvs. cu pașii concreți pe care trebuie să-i faceți. Campania pe care echipa MCPDC o demarează, vă prezintă, pe scurt, prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.
Romania Curată: Modurile de sesizare a autorităților publice
http://www.romaniacurata.ro/modurile-de-sesizare-a-autoritatilor-publice/
Un prim pas pentru ieșirea din inerție este exercitarea dreptului la o informare rapidă si corectă precum și sesizarea instituțiilor si autorităților publice atunci când este cazul. De aceea Romania Curată va publica în acest spațiu un ghid amanunțit pentru aceia dintre dvs care intentionează să iși exercite aceste drepturi. Ghidul este alcătuit de avocatul Dan Mihai.
OUG nr. 41/2016 - stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/179586
Articolul 8. Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale sunt obligate să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are și este de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică.
Codul Rutier OUG 195/2002 (republicata) privind circulația pe drumurile publice (actualizat 12 Octombri 2019)
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/74028
Articolul 5
(1) Administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competentelor ce îi revin, cu avizul poliției rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, și să le mențină în stare corespunzătoare.
(2) Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației, și să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia.(6) În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum și a obstacolelor ori lucrărilor care se executa pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravențional, civil sau penal, în condițiile legii.
Gropi
Capitolul VII Răspunderea contravențională Articolul 105
Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de către persoane juridice:
4. neasigurarea stării de viabilitate a părții carosabile potrivit standardelor în vigoare, precum și neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă;
Lucrări publice
Capitolul VII Răspunderea contravențională Articolul 105
Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de către persoane juridice:
8. nerespectarea obligațiilor de către executant sau, după caz, beneficiar ca, după terminarea lucrărilor în partea carosabilă, acostament sau trotuar, să readucă drumul public cel puțin la starea inițială;-
Trotuare
Capitolul VII Răspunderea contravențională Articolul 105
Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de către persoane juridice:
20. neîndeplinirea obligației, de către autoritățile publice locale, de a efectua amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor, vehiculelor cu tracțiune animală și calmării traficului, precum și nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare.
Regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 (actualizat 21 ianuarie 2017)
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/184740
Gropi
Capitolul I Dispoziții generale, Articolul 3
(1) Administratorul drumului public este obligat sa asigure viabilitatea acestuia.
Capitolul V Reguli de circulaţie, Sectiunea 1, Articolul 96
(1) Participanţii la trafic sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cel mai apropiat poliţist atunci când au cunoştinţă despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei altei situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei.
Oprirea pe trotuar
Capitolul V Reguli de circulație, Sectiunea a 3-a, Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, cu excepţia situaţiei în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) şi (3);
Capitolul V Reguli de circulație, Sectiunea a 3-a, Articolul 144
(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliţiei rutiere, spaţii destinate opririi sau staţionării vehiculelor, marcate şi semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:
a) se respectă culoarul destinat circulaţiei pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.- Oprirea pe trecerile de pietoni
Capitolul V Reguli de circulație, Sectiunea a 3-a, Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea; - Oprirea pe pistele de bicicelete
Capitolul V Reguli de circulație, Sectiunea a 3-a, Articolul 142
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni şi biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete; - Staţionarea (toate cazurile de mai sus)
Capitolul V Reguli de circulație, Sectiunea a 3-a, Articolul 143
Articolul 143Se interzice staţionarea voluntară a vehiculelor: a) în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
Marcaje rutiere carosabil
Capitolul IV Semnalizarea rutieră, Sectiunea a 4-a, Articolul 77 (1) Administratorul drumului public este obligat să aplice marcaje cu linii continue sau discontinue, după caz, atât pentru separarea sensurilor şi benzilor de circulaţie, cât şi pentru delimitarea părţii carosabile.
Administrație publică locală
- Rapoarte de activitate consilieri
Legea 215 / 2001 privind administrația publică localăCapitolul II Consiliile localeSecţiunea a 3-a Funcționarea consiliului localArticolul 51(1) În exercitarea mandatului, consilierii locali sunt în serviciul colectivităţii locale.(4) Fiecare consilier local, precum şi viceprimarul sunt obligaţi să prezinte un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului.
- Câini fără stăpân
- ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 155 din 21 noiembrie 2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpânhttp://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/32682#id_artA29_ttl
Articolul 1(1) Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului București au obligația de a înființa, în funcție de necesități, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, servicii specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân.
Articolul 1^1În sensul prezentei ordonanțe de urgență, expresia «câine fără stăpân» are următoarea semnificație: orice câine crescut, adăpostit, ținut pe domeniul public, în locuri publice sau în spațiile adiacente acestora, în afara proprietății stăpânului sau deținătorului acestuia, necontrolat, nesupravegheat, liber, abandonat, inclusiv cei identificați prin microcipare sau alt mijloc alternativ de identificare, stabilit de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
Articolul 4
(1) Câinii fără stăpân vor fi cazați în adăposturile serviciilor pentru gestionarea câinilor fără stăpân, pentru o perioadă de 14 zile lucrătoare. Populația trebuie informată despre existența adăpostului, programul de vizitare, posibilitatea de adopție sau revendicare, prin afișare la sediul adăpostului și al serviciului specializat.
Articolul 6
(1) Eutanasierea câinilor se efectuează numai de către un medic veterinar de liberă practică, organizat în condițiile legii, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 3.
Articolul 7
(1) În termenul prevăzut la art. 4 alin. (1), câinii capturați și înregistrați în evidențele adăposturilor pot fi revendicați sau adoptați după cum urmează:
a) în primele 7 zile lucrătoare de la data înregistrării în evidențele adăposturilor, câinii pot fi revendicați de către proprietari;
b) după expirarea termenului prevăzut la lit. a) și până la expirarea termenului de 14 zile lucrătoare, câinii pot fi revendicați sau adoptați de către persoane fizice sau juridice, din țară sau din străinătate, în condițiile legii;
c) revendicarea și adopția sunt gratuite.
(2) Câinii nerevendicați sau neadoptați vor fi eutanasiați, în baza unei decizii emise de către o persoană împuternicită în acest sens de către primar, în termenul stabilit prin această decizie. Termenul va fi stabilit avându-se în vedere capacitățile de cazare și disponibilitățile bugetare. Acest termen poate fi modificat motivat.
(3) Decizia de eutanasiere se emite pentru fiecare câine în parte, după ce se constată că au fost parcurse toate etapele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.
(4) Până la îndeplinirea procedurii de eutanasiere, câinii pot fi revendicați sau adoptați.
(5) Cheltuielile necesare aducerii la îndeplinire a procedurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se suportă din bugetul local și/sau din alte surse.
Articolul 8
(1) Încredințarea câinilor spre revendicare și adopție se face numai după ce aceștia au fost consultați de către medicul veterinar de liberă practică, deparazitați, vaccinați antirabic, sterilizați și identificați prin microcipare sau prin alt mijloc de identificare stabilit de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Câinii revendicați sau adoptați vor fi sterilizați, excepție făcând câinii cu regim special, astfel cum sunt definiți în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.
(2) Revendicarea și adopția câinilor de către solicitanți se fac pe baza unei declarații-angajament, al cărei model este prevăzut în anexele nr. 4 și 5.
(3) Adopția câinilor din adăposturi se face cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:
a) prezentarea de către adoptator a dovezii spațiului din care să rezulte condițiile corespunzătoare de creștere și adăpostire a câinilor;
b) prezentarea de către adoptator a dovezii resurselor materiale pentru creșterea și întreținerea câinilor;
c) prezentarea de către adoptator a acordului asociațiilor de proprietari sau, după caz, a vecinilor, în cazul adoptării a mai mult de 2 câini;d) înregistrarea, imediat după adopție, a câinilor în Registrul de evidență a câinilor cu stăpân.
(4) Proprietarii sau deținătorii de câini, persoane fizice sau persoane juridice, au obligația identificării acestora prin microcipare sau prin alt mijloc de identificare stabilit de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
- IREC: Ce proceduri trebuie sa urmati pentru rezolvarea problemei cainilor fara stapan?
http://irecromania.ro/implica-te-si-sesizeaza/
- Ridicarea maşinilor abandonate – principalele reglementări şi studiu de caz
https://legestart.ro/ridicarea-masinilor-abandonate-principalele-reglementari-si-studiu-de-caz/
Mai jos găsiţi principalele precizări din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic aplicabil vehiculelor fără stăpân sau abandonate, aflate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi un studiu de caz.
Sesizarea primarului sau a organului de poliţie cu privire la existenţa unor vehicule staţionate de cel puţin un an pe domeniul public se poate face în scris sau verbal.
Protecția animalelor
LEGE nr. 205 din 26 mai 2004 (*republicată*) privind protecția animalelorhttp://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/52646
Articolul 5
(1) Deținătorii de animale au obligația de a asigura acestora, în funcție de nevoile etologice, specie, rasă, sex, vârstă și categorie de producție, următoarele:
a) un adăpost corespunzător;
b) hrană și apă suficiente;
c) posibilitatea de mișcare suficientă;
d) îngrijire și atenție;
e) asistență medicală.
(2) Deținătorilor de animale le este interzis să aplice rele tratamente și cruzimi.
Articolul 25
(1) Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă:
a) uciderea animalelor, cu intenție, fără drept;
b) practicarea tirului pe animale domestice sau pe animale sălbatice captive;
c) organizarea de lupte între animale sau cu animale;
d) folosirea de animale vii pentru dresajul animalelor sau pentru a le controla agresivitatea;
e) rănirea sau schingiuirea animalelor;
f) intervențiile chirurgicale destinate modificării aspectului unui animal sau altor scopuri necurative, cum ar fi codomia, cuparea urechilor, secționarea corzilor vocale, ablația ghearelor, coltilotul ciocului și dinților.
g) folosirea animalelor aparținând subîncrengăturii vertebrate, indiferent de gradul de îmblânzire, născute în captivitate sau capturate din natură, în spectacole de circ, circuri ambulante, caravane și trupe de artiști ambulanți, precum și în orice alte tipuri de spectacole similare.
(2) În cazul condamnării pentru una dintre infracțiunile prevăzute la alin. (1), instanța poate dispune ca pedeapsă complementară interdicția de a deține animale pentru o perioadă de la un an la 5 ani.
Articolul 26
(1) Constituie contravenții următoarele fapte:
a) nerespectarea dispozițiilor art. 5 alin. (1);
b) nerespectarea dispozițiilor art. 6 alin. (2) lit. e)-g),k) și m);
c) nerespectarea dispozițiilor art. 14;
d) nerespectarea dispozițiilor art. 30 alin. (3).
(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 de lei.